De basis van elke motor is natuurlijk het motorblok. Wij gebruiken Keith Black Hemi motoren deze motor heeft 8 cilinders en een inhoud van 8 liter. Een motorblok uit een gangbare auto bevat 4 cilinders en heeft een gemiddeld inhoud van 1,5 liter.
In het motorblok worden de zuigers, kleppen, kruk- en nokkenassen gezet. Onze motoren zijn voorzien van Veney cilinderkoppen. Ken Veney is een bekende dragracer uit de jaren 90.
Een motor kan gezien worden als een grote zuurstofpomp. Om de cylinders zo effcient mogelijk te vullen moet de zuurstof geen last krijgen van rare bochten of te lange buizen. Het inlaatspruitstuk speelt dus een belangrijke rol in het inlaattraject van de motor. Als de motor draait, ontstaan er hoge en lage drukgolven in het inlaatspruitstuk. Deze worden veroorzaakt door het openen en afsluiten van de kleppen en door de beweging van de zuiger. Het streven is om een hoge drukgolf van lucht/brandstof-nevel naar de inlaatklep te sturen zolang deze geopent is. Vlak voordat de klep opent, is het wenselijk dat er iets meer druk opgebouwd word, waardoor het massavolume toeneemt en de vulling van de cilinder verbetert. Het spreekt voor zich dat daarbij ook druk aanwezig moet zijn om de terugkaatsende stroom in het inlaatkanaal te beperken wanneer de klep net sluit of gesloten is.
Onlangs hebben wij een nieuw inlaatspruitstuk op onze motor gemonteerd die ervoor moet zorgen dat de zuurstof beter in de motor wordt geperst.
Een van de manieren om meer vermogen uit een motor te krijgen is om er meer zuurstof in te persen. Het principe is heel simpel; meer zuurstof is betere verbranding. Betere verbranding is meer vermogen.
Op de motoren van de Lambada zit een zogenaamde supercharger, dit is een compressor die constant de lucht samenperst. De aandrijving van de supercharger gaat middels een riem die verbonden met de motor. Nadeel is dat de motor belast wordt met het aandrijven van de supercharger echter krijg je er zoveel PK`s bij dat het netto vermogen drastisch toeneemt.
Vervolgens worden op de blowers `scoops` geplaatst. Deze zorgen ervoor dat de lucht mooi de blowers in wordt geperst.
Nu we alle `draaiende` componenten erop hebben zitten blijft het brandstof systeem over. Door de supercharger hebben we een grote hoeveelheid zuurstof tot onze beschikking, er moet dus een serieuze hoeveelheid brandstof in de verbrandingskamer worden gespoten! Om nog meer vermogen te krijgen wordt er Ethanol (99,6 % alcohol) gebruikt in plaats van benzine. Elke motor verbruikt ongeveer 13 Liter Ethanol per run (100 meter). We zien op de foto de MSD ontsteking die voor een flinke vonk moet zorgen om de grote hoeveelheden brandstof en zuurstof zo snel mogelijk te kunnen ontbranden.
Hier zien we brandstofpomp.
En als laatste zien we de diverse brandstofleidingen die de Ethanol naar het inlaat systeem moeten brengen. Een groot verschil bij een normale motor is dat de injectoren op diverse punten aanwezig zijn (voor en achter de blower).
Is het geen plaatje!
© 2024 Team Lambada | Tractorpulling team
Powered by Wordpress. Designed by Themnific™